FORELDRE-OPPGAVER FOR BARN 5ÅR (VÅR OG HØST)
»LES OMORGANISERING30-06-2013

Men, hva skal foreldrene bidra med?

5-åringene begynner i barnefotballtilbudet tidligst første tirsdag i mai det året de fyller 5. Fokuset denne våren og den påfølgende høsten er:
- Flest mulig ballberøringer
- Spill 3 mot 3
- Spill 2 mot 2
- ALDRI spill 4 mot 4 eller mer
Aktiviteten foregår på KFUM Arena 7er kunstgress på halvdelen som er nærmest ekebergveien. Det er satt opp 8 baner med mål og 6 vester i 2 farger er fordelt på alle banene.
Hovedleder med assistenter har regien og sirkulerer rundt i området og veileder.
Kl 17:00 blåser vi i fløyta og samler barna. Deretter skjer følgende:
Vi ber alle om å spre seg ut, finne en bane og ta på en vest. Er det mer enn 6 på en bane fordeles disse på baner der det er færre enn 6. Det er helt ok å være 4 på en bane også.
Foreldre tar oppstiling rundt banene og hjelper til med å holde ballen innenfor området og oppmuntre barna.
En foreldre må ta kommandoen som kampleder (dommer). Vedkommende skal da utføre følgende oppgaver:
- Når ballen går utover sidelinjene skal det dømmes innkast. Motstander skal da 2m unna ballen.
- Når ballen går over kortlinjen skal det forsvarende laget starte spillet ved eget mål. Motstanderlaget trekker seg opp til midtbanen.
- Når det gjøres mål skal laget som gjorde mål trekke seg tilbake til egen halvdel.
- Ingen spillere skal være keeper. Oppmuntre spillerene til å gå ut av mål når laget er i angrep.
- Legg inn felles drikke pauser ca hvert 10. minutt
Når klokken er 17:55 avblåses treningen. Da trenger vi hjelp med å samle inn vester, baller, mål og kjegler. Dette samles i midten av feltet.
--------
Nok en gang trekker vi inn i KFUM-hallen. Nå har årgangen egen treningstid 18-19 og vi deler ikke hallen med 5-åringene. Hovedfokuset er å overføre ansvaret for trening og organisering til foreldrene.
Klubben vil følge årgangen hver tirsdag helt fram til og med januar. Så slipper vi taket og overlater mer og mer til dere...
Før jul viderefører vi opplegget fra utesesongen. Etter jul bygger vi på med 2-3 nye øvelser som dere skal lære.
Vi avholder et foreldremøte i november der vi i løpet av en time skal utføre følgende:
Dette gir en god fordeling av oppgavene som venter. Det er spesielt viktig å merke seg at selv om det er 8 kamplag så skal årgangen fungere som en enhet der alle samarbeider og tar ansvar i andres fravær. Dette gjelder spesielt på trening, der det må etableres en turnus der det er minst en ansvarlig voksen pr gruppe (8 grupper).
Alle kamplag ommøbleres hver eneste sesong. Den første oppgaven HL og AL/AT får er å etablere 8 kamplag/treningsgrupper. Fordelingen av spillere rapporteres til klubben. Dere har god tid på dette, sesongen starter ikke før i midten av mai med kamper. Men, det er absolutt lurt å etablere lagene så raskt som mulig slik at treningene fungerer godt.
------------
--------
ORELDRE-OPPGAVER FOR BARN 6ÅR (VINTER)
»LES OMORGANISERING30-06-2013

Dette er perioden der foreldrene tar over ansvaret for spillerene og danner en ny Kåffa årgang!
Nok en gang trekker vi inn i KFUM-hallen. Nå har årgangen egen treningstid 18-19 og vi deler ikke hallen med 5-åringene. Hovedfokuset er å overføre ansvaret for trening og organisering til foreldrene.
Klubben vil følge årgangen hver tirsdag helt fram til og med januar. Så slipper vi taket og overlater mer og mer til dere...
Før jul viderefører vi opplegget fra utesesongen. Etter jul bygger vi på med 2-3 nye øvelser som dere skal lære.
Vi avholder et foreldremøte i november der vi i løpet av en time skal utføre følgende:
- Velge en hovedleder (HL) som blir årgangens primære kontaktpunkt mot klubben. Hovedlederen er årgangens SJEF.
- Velge 16 lagledere (AL). Disse fordeles på de åtte lagene som utgjøre årgangens 5-er lag. det skal med andre ord være to lagledere pr lag.
- Identifisere 3-4 assistenttrenere (AT) som tar spesielt ansvar for at innholdet på treningene gjennomføres slik klubben har bestemt.
- Velge 1 kasserer (KS)
- Velge 1 dugnadsansvarlig (DG)
- Velge 1 informasjonsansvarlig (som regel for HL denne jobben det første året)
- Velge 1 ressursperson (RS)

Alle kamplag ommøbleres hver eneste sesong. Den første oppgaven HL og AL/AT får er å etablere 8 kamplag/treningsgrupper. Fordelingen av spillere rapporteres til klubben. Dere har god tid på dette, sesongen starter ikke før i midten av mai med kamper. Men, det er absolutt lurt å etablere lagene så raskt som mulig slik at treningene fungerer godt.
------------
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar